We girls you guys!



Jag har lite bloggtorka idag och sitter nu och samspråkar lite med min lilla älsklings E. Jag frågar henne då om hon har något förslag på vad jag kan skriva om. Varför då? svarar hon. För att mamma själv inte kan komma på något svarar jag då.
 
-Hur har du haft det på dagis idag då min lilla stumpa? frågar jag sen.
-Mamma vet du vad? Jag har faktiskt haft det tråkigt på dagis idag.
-Varför det min lilla älsklingsgumma? frågar jag uppgivet. 
-Jo för vet du vad.
 Jag hade ingen tjejkompis att leka med idag, för både T och M ville leka ihop och då ville jag inte vara med dom.
-Men varför inte det då? svarar jag sen.
-Jo, för jag ville gunga och det ville inte dom och då ville jag inte leka med dom mer. svarar E då.

Det här är en liten tjejs vardag. Precis så här är det att vara en liten tjej och så kommer det nog säkert att vara tills man blir en gammal och en skruttig tjej också. För vi tjejer har helt enkelt svårt att leka 3 ihop. Antingen så är man 2 och 2, flera i en stor grupp eller så leker man ensam. 
Det här är däremot inget som bekommer killar. Jag kan ju själv se när A leker med sina två killkompisar att det funkar alldeles ypperligt. Dessutom tror jag inte ens att killar tänker på det medans vi tjejer helt enkelt inte klarar av det.
 
Men vad är det vi har svårt för egentligen? Vad är det som gör att vi hellre väljer att leka själva än att känna oss obekväma i tjejgrupp på 3. Är det rädslan för att känna oss utanför eller är det att vi känner oss mer trygga och säkra i en bästis?

Jag vet faktiskt inte själv varför vi tjejer är så här men jag minns däremot känslan. Känslan av att ha hamnat lite utanför, lite ensam och lite bakom och den känslan, den sved rätt så bra den.


 

   

Kommentarer
Postat av: Carina

Jag fattar inte heller varför det skall vara så svårt för oss tjejer att leka med mer än en person åt gången. Jag har hört T prata om detta också nämligen. Jag frågar henne flera gånger varför kan ni inte leka alla tre eller alla fyra (tjejligan), men hon kan bara inte förklara detta.

Kram!

2009-04-14 @ 20:00:37
URL: http://blogg.aftonbladet.se/28655/
Postat av: Therese

Ja det är konstigt det där med tjejer. Nu har jag ju bara killar, men man kommer ju ihåg hur det var när man själv var liten.

Kram

2009-04-14 @ 22:00:41
URL: http://http.//www.tess74.blogspot.com
Postat av: Catharina

Så sant fast jag har redan tjyvkikat in hos dig några gånger men inte gett mig tillkänna än.... Jag hade tänkt det men ibland är det långt mellan tanke och handling vet du :) Men det där med tjejer som du skriver. Så sant som det är sagt och till viss del så håller det ju på även i vuxen ålder. Typiskt oss brudar :P

2009-04-14 @ 23:01:00
URL: http://www.metrobloggen.se/cathscorner
Postat av: Kicki

Ja visst är det märkligt, och att det håller i sig? Kommer vi nångonsin bli vuxna nog för tresamhet?

2009-04-15 @ 08:00:46
URL: http://minavardagsbestyr.blogspot.com/
Postat av: Linda

Heeej!

Kul att du "pep" till lite ;-) Alltid kul när man hittar nya bloggar..



Vilka fenomen (?) vi är tjejer va!? Konstiga... Jag vet inte hur jag tänker om de...



Hoppas att du får lite regnperiod då på din blogg ;-) Fast ibland är de torka o ibland vill man skriva flera hundra inlägg varje dag :-)



Ha en himla go dag!

Kram L

2009-04-15 @ 08:52:51
URL: http://valkommenlinda.blogspot.com
Postat av: Lena

Stämmer precis det där. Jag är fortfarande sådan, har svårt att vara tre, blir lätt utanför då. Är hellre själv då.

Kul att du tittade in hos mig :-) Ska ta en runda hos dig nu.

Kram

2009-04-15 @ 10:51:54
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0