För vem, vad och varför!

Så otroligt avslappnande, så givande och så inspirerande det är att blogga. Men också så krävande, så prestationsladdat och tröttsamt det kan vara ibland.

Ibland ramlar jag dit, dit där det inte finns några bra ideér alls, dit inga bra blogginlägg någonsin har letat sig fram. Då kommer prestationsångesten fram och tråkar och bråkar med mig. Jag blir då stressad och frustrerad och lägger bloggen åt sidan för ett tag. För att åter ta upp den för att sen lägga undan datorn igen. Jag har dock lärt mig att se ett mönster i det hela och det är som oftast när tiden är knapp och jag känner mig stressad.

Att vara stressad och försöka skriva ett bra och relativt genomtänkt inlägg fungerar inte så bra för mig. Faktiskt inte alls. Jag får istället kortslutning och kan knappt komma ihåg vad jag har gjort under dagen. Så inte ens ett endaste litet dagboksinlägg går att författa. Men ibland så kommer det stunder. Stunder då ideerna bara sprutar, då jag kan komma på hur många intressanta inlägg som möjligt och då får jag nästan lägga band på mig själv för att inte skriva ihjäl mig.

Och det är i de här stunderna som jag plötsligt kommer på det. För vem, vad och varför som jag bloggar. Mestadels för min egen skull för att utgå ifrån min ursprungsanledning. För att få skriva av mig om min frustration kring det som är jobbigt i mitt liv, mina tankar om allt som rör min mamma och om hur allt inte blev som jag hade tänkt mig när jag själv blev en mamma.

Men jag skriver också för er, för er som behagar sig läsa min blogg . För er som tycker att mitt liv och tankar är värda att läsas om. För ni inspirerar mig när ideerna tryter, när enbart uppmuntrande ord och uppskattning hjälper och när semesterkort från en frånvarande hjärna kommer. För även om jag skriver för min egen skull så hade ju bloggen inte varit den, den som den är om inte just era reflektioner och bloggar hade varit där, där de är.

För alla bloggare skriver olika, olika just bara för en blogg ska vara olik någon annans och skrivas precis så som man vill att den ska vara, som man vill ha den. För just det syftet som du har den till. Med långa inlägg, korta inlägg. Inlägg om ditten, inlägg om datten.

För visst är det väl det som gör det hela intressant. Hur just du tänker och för vem, vad och varför du tycker och skriver som just du gör. 




             

Kommentarer
Postat av: Linda (syster)

Du är så himla bra. Kram

2009-04-21 @ 13:00:02
Postat av: Lena

Bra skrivet!

Själv så bloggar jag väl mest för min egen skull. Ibland blir det tråkiga inlägg om min kanske trista vardag, men ibland så kommer den tokiga människan i mig fram och jag skriver om sådant, mitt tokiga liv. Så min blogg är ett enda virrvarr av det mesta. Utom om mode. Jag har aningens svårt för modebloggar. Idag köpte jag det och det...okej...

Om sedan någon uppskattar det jag skriver, följer med mig i min berg och dalbana och blir som en vän jag inte känner mer än genom bloggen, då blir jag glad :-)



Ha en fin dag!

Kram

2009-04-21 @ 15:43:57
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Lallis

Oj vad lika vi är, du och jag. Jag kunde skrivit just det där. ler

Kram Lallis

2009-04-21 @ 16:20:34
URL: http://knasigamamman.blogspot.com
Postat av: messan

Jättebra skrivit! Precis så är det ibland sprutar orden och tankarna ut och ibland är det totalt hjärnsläpp...



Jag har skrivit av mig ganska mycket om min ms och det har varit jätteskönt att bara få ur sih allt.

Ha en skön kväll!

Kram

2009-04-21 @ 17:43:55
URL: http://www.jagochminms.blogspot.com
Postat av: Nina

vad duktig du är på att skriva, verkligen!

2009-04-21 @ 20:42:51
URL: http://ninadays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0