Mammas gosse!

I snart 2½ år har sonen gått på dagis och i alla dessa dagar, alla dessa timmar där så har han haft sin kära storasyster vid sin sida och väldigt ofta har vi fått höra berättelser utav fröknarna hur underbart rolig och underhållande vår gosse är. Hur han gillar att prata inför alla och vilken förmåga att kläcka ur sig de mest fyndiga kommentarer som han har.

Men förändringarnas vindar har numera blåst förbi för hans kära storasyster har blivit stor. Förskoleklassstor har hon blivit och bytt skola och lämnat sin lillebror kvar på dagis. Ett dagis som han alltid har gillat.  

Fram tills nu. För nu är min lille goa glada gosse inte densamma. Han vill inte åka till dagis längre, han vill inte leka med de andra barnen, han vill inte ens prata med andra utan han vill helst bara sitta för sig själv. Detta är ju något som jag själv har lagt märke till när jag lämnat honom på morgonen men idag tog även fröknarna upp det med mig. 

Jag tror minsann att min gosse lider av separationsångest. Kanske t om en släng av en identitetskris. Han vet helt enkelt inte vem han är utan sin kära storasyster och medans han försöker ta reda på det så drar han sig undan och klurar ut det.

Men i en moders ömma hjärta så gör det ont och mitt hjärta blöder för honom för jag vill så gärna att han ska vara glad på dagis igen. Precis så go och glad som han alltid var förr. Precis så underhållande som de alltid sa att han var. Precis så mycket mammas goa lille gosse som bara han, mammas goa lille gosse kan vara.  

Någon annan som har liknande erfarenhet av det här?


Mammas gosse!



  

Kommentarer
Postat av: Anna

Ge han lite tid, det är nytt än. Var inte oroliga och gör ingen "stor affär" av det hela....



Jag jobbar ju själv på en förskola och ser det här med våra småpluttar som har äldre syskon på andra avdelningar.

Dom dras ofta till varandra speciellt om det är en storasyster, dom verkar mer vara för att "ta-hand-om" sina småsyskon. Vi brukar försöka att separera dom lite varje dag. Den äldre måste få leka med sina kompisar utan småsyskon och den yngre behöver, som du säger hitta sin plats.

Konkret brukar det bli att jag går fram och lyfter upp den lille, som brukar protestera lite. Sen går vi in i förrådet och han får välja nåt som han vill leka med. Sen leker jag med honom tills han hittar någon annan eller något annat att göra. Det brukar funka i nån timme...



Oroa dig inte, personalen får helt enkelt hjälpa in honom i gruppen lite och ägna honom lite mer tid. Den tiden finns.



Kram

2009-08-25 @ 21:57:10
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: Jessi

Nämen stackar'n... Klart han saknar syrran om hon alltid varit där förut. Hoppas han blir sitt vanliga dagis-jag igen snart!

2009-08-25 @ 22:16:57
URL: http://jessi75.wordpress.com
Postat av: Catharina

Lugn bara lugn... Som den erfarna tvåbarnsmor med fyra barn som jag är så tror jag att det bara är att bida tiden....Barnen har olika perioder som de går igenom och de förändras ständigt. Var sak har sin tid så han blir nog sig lik igen så småningom.....Men jag känner din oro för jag har känt ungefär sådär jag också.

2009-08-25 @ 22:39:19
URL: http://www.metrobloggen.se/cathscorner
Postat av: Therese

Jag har tyvärr inte någon erfarenhet men jag tror din analys stämmer dvs vad det beror på. Samtidigt är det alltid bra att få en egen identitet utan en familjemedlem inblandad. Så slutresultatet kommer bli positiv det är jag helt övertygad om även om det känns tungt nu. Ska fundera om jag kan komma på något som kan hjälpa, men försök uppmuntra hans ljusa sidor så gott det går. kramar

2009-08-26 @ 11:54:12
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: Nina - Glamourmamman

Jag har tyvärr inga goda råd att komma med heller... Men jag förstår att det är tungt :-( Hoppas att det snart går över! Kram Nina

2009-08-26 @ 13:59:48
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: malin (syrran)

Hugger lite i mosters lilla hjärta oxå.. hoppas han hittar tillbaka från sin kris.. lille godisen!!!

2009-08-29 @ 23:07:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0