"Ögonkastet är kärlekens första brevväxling"!

Häromdagen damp det ner ett tjockt brev i brevlådan adresserat till mig och nyfiken som är så slet jag upp kuvertet i ett nafs. Däri låg det ett brev tillsammans med en litet bok.

"Franska aforismer" hette boken och brevet var handskrivet från min kära vän Jessica från Barcelona. I brevet så skriver hon att hon hittade den här boken om aforismer och att hon då tänkte på mig.

Så otroligt gulligt och hur kunde hon veta? Troligtvis för att jag alltid har älskat talesätt, ordspråk och visdomsord. Och kanske för att jag skrivit om det tidigare här i bloggen. (jag försökte länka till inlägget men det hamnade längst ner så för er nyfikna sök på ordspråk istället)
 
Herve´Bazin f. 1918

"Den ena hälften av kvinnokönet är olycklig för att den inte äger det som gör den andra hälften olycklig
Jaha, då är det så. Vi kvinnor har alltså alltid varit sådana tänker jag då? 

P.-A.C. de Beaumarchais  1732- 1799

"Tro inte på allt som är sant"
Det är faktiskt sant. Man mår faktiskt bäst av att inte veta ibland.

Paul Bourget 1852-1935

" En kärlekslycka, som har genomgått svartsjukan, blir som ett vackert ansikte hos den som har haft smittkoppor: det blir alltid ärr"
Ja, kan man verkligen repa sig efter en svartsjukehistoria?

Albert Camus 1913-1959

" Har man ingen karaktär får man skaffa sig levnadsregler"
Så sant så sant finns det verkligen någon karaktärsfull människa som är det utan levnadsregler?

"
Människan är den enda varelsen som vägrar att vara vad hon är"
Ja, vi är ju världsmästare på att försöka göra om oss.


Det här var bara ett litet axplock på allt som står i boken. Jag skulle kunna skriva ofantligt många fler och hålla på i en evighet också antagligen.

Underbar läsning! Tack så oerhört mycket Jessica. 

 

"Mannen blir ofta trött på kärleken, kvinnan blir aldrig trött på annat än älskaren"
Ètienne Rey 1823-1909

 

Kommentarer
Postat av: Nina - Glamourmamman

Tänkvärda ord! Ha en härlig lördag, och ha det så kul ikväll :-) Tänk på att kräftor kan vara förrädiska ;-) Kram!

2009-08-22 @ 14:19:08
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: anne

"Tro inte på allt som är sant"



Mmmm...För som jag ser det, är sanningen sällan sanning! Eller den kan komma att revideras, förr eller senare.

2009-08-22 @ 16:52:12
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: anne

Du är utmanad "hemma hos mig" !:)

2009-08-22 @ 22:36:05
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Jessi

Roligt att få en present bara sådär!! :)

2009-08-23 @ 10:55:27
URL: http://jessi75.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0