Då skyller vi på egot!

Aha, nu klarnar det! När jag idag gick min promenad som för övrigt var ganska oinspirerad och väldigt tung för all blötsnö som hade lagt sig på vägen, så kom jag till kapitlet som handlade om "projektion"  enl lexikon betyder det att" överföra obehagliga tankar och känslor på andra personer" Man skyller på andra helt enkelt. Idag tog de upp ett ganska klassiskt exempel som jag kunde känna igen mig i alltför väl. Det handlade om ett gift par där mannen skulle komma hem till sin familj efter en lång (tjänsteresa) arbetsdag. De beskrev hans verklighet som att han hade längtat hem till sin familj och sin fru och kände en sådan varm känsla när han såg sitt hem och värmen där inne som började närma sig. Hans frus verklighet däremot, hon som befanns sig där inne på insidan hade fått ta hand om deras tvååriga son, som vaknade flera gånger per natt själv flera nätter i rad. Hon befann sig däremot på gränsen till utmattning. När mannen då kliver innanför dörren så ser han först inte sin fru så han går rakt in till köket och packar upp sin termos som har har haft med sig. Då kommer hans fru in och säger "hej" väldigt kort och därefter utbrister "där är ju termosen"  han reagerar stark genom att säga högt " vad är det med den då?" hon förklarar att hon hade köpt den termosen till sig själv för att kunna ha varmt vatten intill sängen för att sen kunna blanda vällingen intill sängen istället för att behöva gå ner till köket. Men att nu var temosen förstörd eftersom han hade haft kaffe i den. Mannen blir då väldigt upprörd och tycker att hon har förstört hela hans kväll och den sköna inställning som han hade haft när han kom hem. Han blir därför arg och skriker att det var hennes fel och går in i gästrummet och drämmer igen dörren. Här kommer då "egot" in. Det är alltså vårat ego som talar om för oss att vi ska skylla på någon/något annat för att skydda oss själva. Och det är här jag gör min stora upptäckt!! Här har jag gått omkring och haft dåligt samvete för att jag förstör C:s dag när han kommer hem från jobbet, för att jag är irreterad och upprörd men i själva verket är det ju han som kan "välja" om om han låter sig beröras av min irritation eller om han ska ignorera den och välja sin lycka!

Den här upptäckten är så skön eftersom det är C som har tjatat på mig att läsa den här boken och det måste ju betyda att han äntligen ville visa sin skuld ....eller???? Man kan ju förstås vända på det hela också och inse att det kanske var för att han ville att jag skulle se mina dåliga sidor....men så kan det väl ändå inte vara?


Harspår i blötsnön..

/ nu ska jag ta och gå och skylla på mitt ego..See you

    

Kommentarer
Postat av: Carina

Om C får ett usp minne av mig skulle han kunna lägga in den boken på detta då?? Den låter som en bok jag kan tänka mig att lyssna på jag gillar sådana böcker som får en att tänkta två tre gånger extra på hur man själv vill må.

2009-02-22 @ 13:35:11
URL: http://blogg.aftonbladet.se/28655/
Postat av: marielle

Absolut Carina! lämna ett Usb minne till Carl på dagis? så löser han det.

2009-02-23 @ 22:33:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0