Närvarande/frånvarande!

För lite drygt en vecka sedan så hade min ena syster och jag ett väldigt givande möte med vår mammas sköterska. Det här var vårt första möte tillsammans så vi fick helt enkelt berätta för henne från början om vår mamma. Först visste jag inte riktigt vad syftet var med mötet och visste därför heller inte vad som förväntades. Men vi började berätta för henne hur vi hade uppfattat vår mamma från det att hon blev sjuk till hur allting var i dagsläget. Eftersom sköterskan hade erfarenhet av patienter med liknande sjukdom så ansåg hon att det vi berättade om vår mamma var vanligt förekommande beteende hos andra med minnesvårigheter. Där föll stenen!! Det var så oerhört skönt att få höra. Även om min mamma har en diagnos och jag vet att hon är sjuk så undrar jag ändå ibland ifall allting bara är något som jag har fått för mig. Jag har ju bara en mamma och har därför egentligen ingen annan mamma att jämföra med så därför är det svårt ibland att veta om det är min mammas personlighet eller om det är sjukdomen som visar sig. Vi satt i alla fall där och pratade i över två timmar och allting kändes så naturligt, det kändes för nästan första gången som någon faktiskt förstod vad vi pratade om. Vi förklarade för henne hur det är att alltid känna dåligt samvete för att man inte gör tillräckligt och hur stark man måste vara hela tiden, hur märkligt det kan kännas att berätta för andra hur man har det, nästan som om man berättade om en bekants bekant. Hur man nästan svarar på ren rutin, lite som om man stod på utsidan och tittade på. Frånvarande i sitt egna liv. Då avbröt hon mig och förklarade för mig att så är det inte alls. I själva verket är jag väldigt närvarande i mitt liv och anledningen till att man kan känna så är för att jag är precis mitt i mitt egna liv och ingenting utav det som har hänt har hänt över en natt.

Det var nog precis det jag behövde höra för just nu är jag väldigt närvarande i mitt egna liv.





Sussa sött!        

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0