En kram eller kanske ett handslag!

Vart går gränsen när man ska hälsa med en kram egentligen? Är det ok att ge en person som du aldrig har träffat förut en kram för första gången, istället för ett handslag? Kan det finnas stunder då en kram inte är passande utan man istället kanske skulle ha räckt fram handen?

Jag tycker ju själv att det är lite svårt ibland att känna av om det är läge för en kram. Många gånger har jag i de stunder tänkt att, jag gör det om personen ifråga framför mig gör det. Jag vill alltså då ha en liten tendens, en liten signal till att vi strax ska kramas.

Det finns t ex en del som gör en speciell ålande rörelse i kroppen innan en kram, som för att säkerhetsställa att "se upp! här kommer jag strax med en kram" eller som en del andra gör, att de redan innan kramen, minst 2 meter, sträcker ut händerna som för att visa att en rejäl omfamning är på ingång.
 
Jag gillar det här. Det är så här jag vill ha det. Det får mig att känna mig säkrare och mindre tafatt och jag får också lite tid att tänka efter ifall jag verkligen skall svara med en kram eller sträcka fram handen och säga:

"Nej tack, jag ser hellre att vi tar hand" 

För tänk om jag verkligen skulle säga så! Kan man säga så? Hur framstår man som då? En torrboll? Ett miffo? Kanske är det bättre då att bjuda på den kramen? Men till saken hör ju att det faktiskt finns folk som har svårt för kramar och beröring av "icke nära och kära" men det finns även de som vid minsta lilla tillfälle som bjuds, skulle passa på att kramas lite. Som exempelvis skulle ge alla i ett sällskap en kram som hälsning, även om man inte känner alla. 

Eller hur är det att stöta ihop med en person som du känner till via en annan person, en person som du fått höra mycket gott om men som du aldrig har träffat i verkligheten. Känner man personen då? Känner man varandra då? Är det då man ska strunta i den framsträckta handen och säga:

"Nej tack, jag ser hellre att vi kramas"?
 


/ Så nu kramar jag er 
kända som okända!
   

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0