A sucker for cityhistory!

Dagen kommer nog att mestadels spenderas i soffa och säng då både dottern och jag hemma idag p ga feber och förkylningsvirus. Dottern är ju en sucker för de små Petshoparna som jag tidigare har skrivit om och sitter därför och spelar på datorn med följd av att jag snart går bananas över den lilla trudelutt som spelas hela tiden.

Jag däremot är ju en sucker för historia och framför allt historiska fotografier över stadsbilder från förr och nu. Därför tänkte jag ta tillfället i akt och tala om för tomten vad jag bland annat önskar mig i julklapp i år.



Den här boken!!

Perspektiv på Göteborg tar oss med på upptäcktsfärd till ett Göteborg som det var förr. I detta praktverk visas en lång rad unika bilder från åren kring 1870 till 1962 – många inte tidigare publicerade. Fotografen Peter Claesson har sedan tagit om exakt samma bild i dag. Stor möda har lagts ner på att hitta exakt rätt plats och ta den nya bilden vid rätt årstid, rätt tidpunkt på dygnet och i rätt ljus. Som läsare kan man jämföra då och nu – och tack vare bokens höga kvalitet gå in även i små detaljer i bilderna. Resultatet är en helt oemotståndlig betraktelse över Göteborg och dess framväxt under nästan 150 år.
De historiska bilderna har letats fram bland tiotusentals Göteborgsbilder i de två arkiven Kamerareportage och Göteborgs stadsmuseum. Totalt innehåller boken över 180 bilder.
För bokens faktarika men ändå lättsamma texter svarar skribenten Kristian Wedel, författare och journalist som sedan ett flertal år är verksam på Göteborgs-Posten.


Snälla tomten jag har varit så snäll och duktig i år.


    

Kommentarer
Postat av: pappa

Ålderssymptom min kära dotter, ålderssymptom!!! När man tittar på gamla bilder, blir nostalgisk och tycker ALLT var BÄTTRE förr.

2009-11-17 @ 15:09:58
Postat av: Nina - Glamourmamman

KRYA PÅ ER!!!Jag vet hur det känns...

Kramar Nina

2009-11-17 @ 18:33:57
URL: http://glamourmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0