En lite så där halvtrist mulen lördag i slutet på augusti!

Den är slut snart. Sommaren. Visserligen så har vi nog alla redan känt av det för länge sedan men enligt kalendern så är den verkligen slut snart. När nu sommaren börjar närma sig sin sista dag så sitter jag åter där igen och undrar vart sjutton sommaren tog vägen. För att i samma andetag påminnas om att jag faktiskt har tänkt den tanken hela sommaren egentligen.

Jag har svårt för hösten. Jag har och har alltid haft och kommer antagligen också alltid att ha det. Det har med ljuset kontra mörkret att göra. Inte för att det har med att jag är överdrivet mörkrädd att göra, eller jo det kanske man säga att det har ändå. För jag ogillar skarpt mörkret faktiskt och jag gillar ljuset desto skarpare. Jag kan
t om se hur jag som person förändras vid långvarig mörker kontra långvarigt ljus.

Jag är en vår och sommar människa långt inpå själen och jag tror att alla kan känna igen sig oavsett i vilken årstid som dom mår bäst och trivs bäst i. För visst kan jag hålla med om att det finns fina höstdagar också men för mig är det mörkret som jag har ont av, mörkret som sänker sig alltför tidigt på dagarna/kvällarna. Dagar då man kryper in och låter mörkret påverka oss. Dagar då man knappt kommer ihåg hur sommaren kändes eller hur värmen kunde brännas. Dagar då minnesbilder av sköna och varma sommardagar är det ända som kan få oss att komma ihåg hur det egentligen var, den där sommaren då solen tittade fram, värmde lite grann och då vi tänkte "vart tog sommaren vägen egentligen?"    

Känner du igen dig eller vilken årstid mår du bäst i?


En minnesbild från inte allt för länge sedan.



       

Kommentarer
Postat av: Jessi

Jag gillar alla årstider faktiskt, om dom är som dom borde va... Vinter med massa slask kan ju kvitta men är det snö och kallt så att det ligger kvar är det underbart. Och hösten gillar jag, det luktar så gott i skogen och alla fina färger. Och man kan sitta och kura i soffan med tända ljus och dryck av valfritt slag och varierande antal katter i knät. Fast det är lika härligt varje vår sen när det börjar bli grönt och varmt och ljust ute. Och sommar'n går bra om jag slipper direkt solljus. Eller har solskyddsfaktor 40+. :)

2009-08-29 @ 11:34:31
URL: http://jessi75.wordpress.com
Postat av: Therese

jag tycker nog alla årstider har sin charm samtidigt känns sommaren på något sätt alltid för kort. I år har jag inte alls fått njutit som jag vill. Ni skulle väl resa bort snart? kramar

2009-08-29 @ 12:23:44
URL: http://theperfectwife.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag är som dig!

Våren är den bästa årstiden för då vet

man att man har hela sommaren framför mig.

Näe snart dax att gå i ide....



Kramis

2009-08-29 @ 13:05:50
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: melanie

jag är helt tvärtom! detta är min bästa årstid helt klart. När luften är frisk och klar. Solen kan lysa och himlen vara blå, men det är en helt annan fräschet. Älskar alla färger, att vara i skogen under hösten osv. Nu mår jag som bäst! :-)

2009-08-29 @ 13:58:15
URL: http://matochmuffins.blogg.se/
Postat av: Catharina

Var sak har sin charm. Jag skulle inte vilja ha sommar och varmt jämnt för då tror jag inte att jag skulle uppskatta värmen & solen så som jag gör nu..Dock skulle jag önska att årstiderna vore mer riktigt. Egentligen är nog våren den allra underbaraste tiden. Man har längtat så och liksom hungrar efter ljuset, det spirande livet och grönskan. Den där första dagen man kan gå ut utan jacka. Man har liksom hela härligheten framför sig....

2009-08-29 @ 14:40:31
URL: http://www.metrobloggen.se/cathscorner
Postat av: Nina - Glamourmamman

Åh, vad jag håller med dig! Känner nästan att höstdepressionen kommer krypande... Jag är definitivt en sommarmänniska!!! Ha en mysig kväll, vännen!

Kram Nina

2009-08-29 @ 19:59:45
URL: http://glamourmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0