Kärt barn har många namn!

För mig är det faktiskt rätt så kul när man ser andra med samma förnamn som mig. Det händer ju inte allt för ofta och de gånger det har hänt, de gångerna kan jag räkna på min ena hand. Därför så blir man lite extra glad när det väl dyker upp någon. 

Första gången var bara för ett 10-tal år sedan. Självklart så visste jag att det fanns andra med samma förnamn som mig men jag hade aldrig stött på någon i verkliga livet innan. Året var 1998 och vi träffades på ett jobb som vi hade sökt som konferensvärdinnor. Behöver jag säga att personalen tyckte att det blev rörigt. Det roliga var att vi nästintill hade samma efternamn också. Mellan och Lellan var vårt skiljetecken.

Andra gången var bara för något år sedan när jag som vanligt svarade med mitt namn i telefonen på jobbet. Då får jag höra i den andra änden " Hej Marielle, vad kul för här är en Marielle till" Därefter så började vi prata om vad vi hade fått våra förnamn ifrån och jag berättade då att mina föräldrar hade blivit så förtjusta i en ganska så känd fransk skidutföråkerska som hette Marielle och den andra Marielle utbrister "samma här" Gissa om vi var lika gamla.

Sen har jag faktiskt inte stött på flera förens jag häromdagen fick en kommentar på ett blogginlägg från en tjej som skrev: Snyggt namn ;) Jag heter samma :D allt bra?

Eftersom hennes blogg inte innehåller hennes förnamn så kom jag tänka på alla smeknamn som jag genom åren har burit. Idagsläget så är det rätt och slätt Marielle men det är nog för att jag aldrig har presenterat mig för något annan än Marielle heller. Men min smeknamnsbana började för många år sedan då min 3 år yngre lillasyster inte kunde säga Marielle, då blev det istället Lelle. Sedemera utvecklades det smeknamnet till Lellel och Lellan som jag faktiskt bar med mig genom hela min skolgång och långt senare också.

Men jag har ju givetvis fått smeknamn av mina föräldrar också precis som jag har gett mina små barn. Av min pappa var jag alltid "Micronesen" eller "Marängen" och av mamma var jag "Liten Lellel"

"Liten Lellel" anno 1976

           
      


Kommentarer
Postat av: Anna

Måste fylla på med lite fler Marielle då ;-)

Min kusin fick en dotter i mitten på 80-talet hon fick namnet Marielle, det var första gången jag hörde det vackra namnet. Sen hade jag en arbetskompis tidigt 90-tal som hette Marielle. Och sedan date:ade jag en kille i slutet på 90-talet och han hade en dotter som hette Marielle ;-)

Och nu du, så i mitt liv har jag nu stött på 4 Marielle.



Kram och ha en skön lördagskväll

2009-09-12 @ 19:17:18
URL: http://annalexing.blogg.se/
Postat av: Catharina

Jag hade en klasskamrat i nio år som heter Marielle. Hon ligger bland mina vänner på facebook nu. Sedan hade jag en tjej i min ridgrupp när jag var liten som hette Marielle också så du blir den tredje jag känt med det namnet.....

2009-09-12 @ 20:01:43
URL: http://www.metrobloggen.se/cathscorner
Postat av: Jessi

Nä, Marielle är ju inget jättevanligt namn... Fast jag har en f d arbetskamrat som i sin tur har en systerdotter som heter det! Lite långsökt men, men...

2009-09-12 @ 21:03:33
URL: http://jessi75.wordpress.com
Postat av: Linda (svägerskan)

Nu när jag var mammaledig fanns det tydligen en elev hos oss som hette Marielle. Har sett detta efteråt. Inte så vanligt bland ungdomar, kanske?

2009-09-13 @ 14:36:34
Postat av: anne

Och en tidsenlig manchestervagn ser den lelle Lelleln ut att sitta i! :)

2009-09-13 @ 19:29:24
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: pappa

Va söt du var, Marängen! Är det inte Ricky som sticker fram huvudet oxå.

2009-09-14 @ 14:22:59
Postat av: Marielle

hej såg din blogg av en slump och tänkte bara kika in och säga att jag också heter Marielle, kallas Marre.



fast det är ju inte så ovanligt namn, finns ju ungefär 2000 Marielle i Sverige.



ha de bra! :')

2010-06-13 @ 04:54:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0