Lussebullar a´la Marielle!

Är du som mig som känner att en vanlig traditionell lussebulle känns ganska så trist och innehållslös? Då kommer här en rykande färsk lussebulle a´la Marielle direkt ur ugnen.


Mina lussebullar gör jag precis enligt ett vanligt lussebullsrecept med saffran och med kesella. Men skillnaden ligger sen i hur man gör dom och vad man väljer att ha i dom. Jag kavlar ut min deg precis som om jag skulle göra vanliga kanelbullar och brer på smör för den goda smakens skull, därefter river jag mandelmassa över degen samt att jag strör några russin över. Rulla ihop, skär i bitar, låt de jäsa, pensla uppvispat ägg på dom och slutligen lite strösocker och svisch in i ugnen.

Kombinationen med saffran och mandelmassa är helt gudomlig och visst det låter som en klyscha men det bokstavligen bara smälter i munnen.




( som inte har gjort den största bullen av dem alla på bilden, utan fick en viss assistans av sonen)
     

Kommentarer
Postat av: messan

Mums så goda de ser ut:)! Jag brukar också ha madelmassa i mina...gör sig fint till saffranen.

Äntligen har jag fått ändan ur vagnen:) håller på med din lista nu.Om en liten stund kommer den. Hoppas du inte gett upp att vänta:)!

Kram

2009-12-06 @ 16:29:46
URL: http://www.jagochminms.blogspot.com
Postat av: Nina - Glamourmamman

Dom där såg ju riktigt goda ut! Jag tänkte faktiskt baka en ny laddning lussebullar, men göra några "specialare" till mina snuskiga kollegor ;-)



Ha en mysig kväll! Kram Nina

2009-12-06 @ 19:10:51
URL: http://glamourmamman.blogg.se/
Postat av: Jessi

Dom ser jättegoda ut! Synd att jag varken gillar saffran (inte i kaffebröd, i mat går det bra) eller mandelmassa...

2009-12-06 @ 21:08:19
URL: http://jessi75.wordpress.com
Postat av: messan

Blev lite av varje:)

Sov så gott nu! Ha en fin vecka!

2009-12-06 @ 21:39:49
URL: http://www.jagochminms.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0