Ambivalent? Jag? Nä, kanske eller jo, nej hmm njae..jag vet inte!

Herregud vad jag kan ha svårt för att bestämma mig ibland. Det är ju aldrig några problem när jag väl har bestämt mig för en sak men känner jag mig minsta osäker så kan det bli ett rent virrvarr av olika åsikter. Kanske har det här att göra med att jag är mellanbarn. Jag tycker i alla fall att det känns skönt att tänka så. För som mellanbarn så står man mitt emellan att vara lillasyster eller att vara storasyster (i mitt fall).  Jag har läst om det här med syskonroller i en bok " Äldst, yngst eller mittemellan" av Elisabeth Schönbeck. Där står det faktiskt att mellanbarnet är varken eller, samtidigt som man är både och. Det står också att mellanbarnet är länken mellan syskonen jämfört med det äldsta barnet som är länken mellan föräldrar och syskon. Kan det verkligen vara så att man blir så påverkad av sin syskonroll? En fördel med att vara mellan är i alla fall att man är helt grym på att anpassa sig eftersom man kan hålla med storasyskonet lite men sen kan man också hålla med småsyskonet. Inte konflikträdd som man kanske kan tro utan en skön förmedlare istället. Jag fick t ex alltid sitta i mitten i våran bil när vi var små för att hålla mina systrar ischack. Det mest spännade med de här syskonrollerna är att se vilka olika yrkesroller man som vuxen sen väljer. Visste ni föresten att nobelpristagare med få undantag är det först födda barnet och att de flesta chefer är det äldsta barnet men att t ex fallskärmshoppare nästan alltid är småsyskon. Tyvärr så står det inget om mellanbarnet men det kanske beror på att vi är så anpassningsbara att vi helt enkelt bara kan byta skepnad efter humör, jobb, vilka vi umgås med och t om väder.

    

Nä, nu ska jag ta och bestämma mig ifall jag ska träna eller inte..kanske , jo eller ..nä, jag vet inte..jag har i alla fall 45 min på mig att fortsätta så här.... 

Kommentarer
Postat av: Malin (syrran)

.. haha.. intressant läsning... vadå att du satt mellan oss när vi var små.. ?? var det så??.. minns inte jag??.. trodde det var mest du och Linda som bråka.. haha.. jaja.. tur att jag inte e fallskärmshoppare i allafall.. jag e ju höjdrädd som FAN!!

2009-02-25 @ 23:05:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0