Offer?

Jag tänker väldigt mycket, på allt och ingenting hela tiden och detta har jag fått klart för mig genom min J också när jag var där på besök i torsdags. Jag har ingen knapp som jag kan trycka på som stänger av hjärnverksamheten, utan den är på dygnet runt och det är faktiskt både på gott och ont. Det bästa med det är att jag brukar ligga steget före hela tiden eftersom jag redan har tänkt ut situationen, meningen, handlingen och dagen. Det sämsta med det är att jag har så svårt att släppa kontrollen. Om saker och ting inte blir som jag har tänkt mig så blir det lätt en katastrof för mig. Det blir lätt att jag irreterar mig på saker eller personer då och tyvärr är det personer som står mig närmast som får ta smällen då. Men, ingen är ju sämre än att man kan ändra sig.
Jag tog nämligen som vanligt min morgonpromenad imorse och eftersom jag har lyssnat färdigt den senaste boken i min Mp3 och glömt att be C lägga in nya böcker (det funkar så i vårat förhållande) så fick jag helt enkelt nöja mig med det som fanns olyssnat i den. Jag börjar därför promenera med ljudet av Kaj Pollaks bok " att välja glädje" i mina öron. Sådana här självförverkligande böcker tycker jag kan vara lite svåra att ta till sig och lätt tyckas vara präktiga men det klart, en och annan sak fastnar faktiskt. Som t ex frågan om man är ett offer för olycka eller en skapare av sin egna lycka? Hmmm...I stort sett handlar det om ifall man låter sig påverkas av andra om man ska vara lycklig eller om man kan påverka sin lycka själv. De andra är då enligt ett offer, de som bestämmer om du ska var lycklig/olycklig genom att du stör dig, irreterar dig på de andra och blir därför arg och fråntar dig ansvaret för din egna verklighet och lycka. De tog som exempel en gammal person som man kan se bara genom att titta på dom att de är bittra och arga. Om man som exempel talar om för en sådan person att det ska bli fint väder till helgen så skulle de svara att sådant där stämmer ju ändå aldrig. Det är alltså andra eller yttre faktorer som påverkar ifall du ska ha en bra dag genom att du då inte ska behöva bli arg eller irreterad på dom/ det.
 
Jag vill inte vara en sådan person!! Jag vill påverka själv om jag ska vara glad eller om jag ska ha en bra/lycklig dag eller liv. Så jag tar väl på mig mina hörlurar och promenadskor imorgon igen så kommer i alla fall jag att bli en skapare av min egna lycka och livet blir som en "walk in the park"


Se så lycklig jag blev...

Nä, nu ska jag gå och förverkliga mig själv genom lite tårta och godsaker...

/Manana manana




      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0