Vad är det här med ordspråk?

Jag är barnsligt förtjust i ordspråk. Kanske kommer det sig utav att när jag var liten så fick jag en bok som handlade om just ordspråk. Det fanns även illustrationer med i boken som på ett mycket bra och pedagogiskt sätt visade vad som menades, så att en 10 årig Marielle förstod vad som menades. Den här boken var väldigt populär och en dag tog jag med den till skolan. Den blev genast ett hett villebråd hos mina fröknar som då tyckte att boken var ett alldeles ypperligt bra undervisningsmaterial. Den gick varm mellan skolsalarna och klasserna och jag kände mig väldigt poppis hos fröknarna.
Men en dag var den bara BORTA! Någon hade tagit den! Jag kan faktiskt än idag känna saknaden efter mina kära ordspråksbok.

Jag ska därför redovisa för er mina  "all time high" ordspråk/citat här.

1. "Det främsta syftet med att ha barnkalas är att påminna dig om att det finns värre barn än dina egna" Katherine Whiteborn

2. "Var dig själv. Alla andra är redan upptagna" Oscar Wilde

3. " En god gammal vän är den bästa spegeln" George herbert

4. "Säg mig vem du umgås med och jag ska säga dig vem du är" Tyskt ordspråk

5." Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet" okänd

6. " Människan är som viner. Med åren blir de dåliga surare och de goda bättre" Cicero

7. "Erfarenhet är en lott, köpt efter det att dragningen ägt rum" okänd

8. " Inte ens de med stora ögon ser sina egna fel" Judiskt

9. " En optimist köper sig en ny plånbok för sin sista sedel" Anonym

10. " En vis man gör sist det en dåre gör först" Latin


Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst för tänkt att så få ord kan säga så mycket i en och samma mening. 



/Marielle
     

Kommentarer
Postat av: Johanna

Hej min goa vän. Har läst o läst allt du skivit, fnissat igenkännande, lidit med dig i din sorg.. kan nästan höra din röst när man läser! Jättebra alltihop! Keep it up! Här kommer ett ordspråk till dig!Det passar in på hur du redan är, du klarar så mkt och ditt sätt att hanskas med svårigheter är fantastisk! inte ett dugg skallig...

Stor Kram, Vi ses imorgon!



Det är dumt att slita sitt hår i förtvivlan, som om skallighet skulle göra sorgen mindre.

- Cicero, Marcus Tullius

2009-02-16 @ 22:50:11
Postat av: Revell

Eftersom du är ett "fan" av ordspråk bjuder jag på min absoluta favorit: Kunskap är ett vapen - beväpna dig.



Ursprunget är lite diffust men jag vet i alla fall att förlagan finns på engelska - skulle dock kunna tänka mig att det är urgammalt!

/Martin

2009-02-17 @ 00:30:17
URL: http://www.mogilny.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0