M som i Mastalgi!

Nu jag ni få läsa om något som kanske kan verka vara lite känsligt men som jag anser vara något som är bra att prata om.

För lite drygt 1½ år sedan började jag känna av ömhet och en knöl i mitt ena bröst. Jag gick länge och funderade på vad det kunde vara och min oro blev bara större och större tills jag kände en dag att jag var helt utom mig av funderingar. Jag tog då mod till mig för att söka hjälp, jag visste då också att det kanske kunde innebära dåliga nyheter. För självklart så fanns ju tankarna om att det möjligtvis kunde vara en cancertumör.

Jag fick först genomgå en vanlig rutinundersökning där min läkare kunde konstatera att det fanns något där men inte med säkerhet säga vad det kunde vara. Jag blev därför remitterad till att få göra mammografi med efterföljande genomgång av bilder och ultraljud. Läkaren där var väldigt pedagogisk och grundlig och förklarade att så länge som han inte sa något så betydde det att han inte kunde se något som var av ondo.

När han var klar så fick jag förklara för honom var någonstans jag hade ont och hur jag upplevde smärtan. Han berättade då något för mig som jag tror att många kvinnor behöver få veta. Först förklarade han vad mitt besvär kallades och varför man kan få det. Sen sa han att just cancertumörer i bröstet är, som jag uppfattade det, en blind/tyst sjukdom. För cencertumörer ömmar inte, de upptäcks ju i regel av att man själv har hittat en knöl.

Jag blev så otroligt lättad över hans svar. Men i samma stund frågade han mig ifall jag kände mig stressad och hade ångest över något i livet. Då brast det för mig. För självklart är/var jag stressad och naturligtvis känner jag av ångest över en del saker. För han förklarade då att Mastalgi som det heter, nämligen kan uppstå p ga en överproduktion av stresshormoner som ökar vid just ångest, stress och andra hormonella tillstånd. 

Jag har fortfarande ont och känner av det nästintill varje dag men jag blir då också påmind om att det faktiskt inte helt är av ondo. Men med det så vill jag inte ha sagt att man ska strunta i att gå till läkaren om man skulle uppleva smärta i ett av brösten, för en undersökning för mycket är ju alltid bättre än ingen undersökning alls.            

Här kan man läsa mera om vad Mastalgi är, för det finns säkert några tjejer/kvinnor därute som kanske känner igen sig.



/ Always good to know!

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej, jag har precis som du funderat på mina knöliga ömma bröst och oroat mig över vad det kan vara... Jag har haft en period med mycket stress och förstår nu att det beror på det. Tack för att du skriver om detta som förmodligen många har drabbats av men som aldrig berättar det för andra kvinnor. Linda

2010-11-24 @ 11:29:25
Postat av: Immi

Hej!

Jag har haft mastalgi i flera år och håller på bli galen av smärtan! Det kan hålla på upp till 22-25 dagar VARJE månad och det gör livet rätt outhärdligt. Går ju inte träna eller någonting! Nästan omöjligt att sova dessutom för det gör så satans ont. Har inte fått någon hjälp av vården. Har du något tips på något som i alla fall kan lindra?

2012-03-22 @ 19:04:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0