Tävlar vi i jämställdhet!

Jag sitter och läser på allt om barn om kvinnor som pratar som om de vore 5 år och leker i sandlådan. Skillnaden är bara att nu handlar det inte om "min pappa är starkare än din" utan "min man är bättre än din" Och nu är det risk för att göra C och alla andra män besvikna men jag vet inte riktigt om jag känner igen det här?!! Visst är jag jätte stolt över min man och han har allt fantastiskt bra sidor han med, men att sitta och skryta om att han är den som gör "allt" hemma skulle nog vara en liten överdrivt. Jag tror ju, som de tar upp i artikeln, att anledningen med skrytet är att framhäva någon typ av statussymbol över familjelivet. Att man då kan visa att ens familj får ihop balansen i familjelivet, för det är väl det som räknas och som vi alla önskar oss? Men hur går det ihop då? Hur är det möjligt att få ihop familj, jobb, barn, hem, fritid och förhållanden m. m utan att något utav det får stå till sidan av? Att mörka sanningen med ord som ett "jämställt hem på alla plan" är väl egentligen bara nutidens sätt för kvinnor att tävla i "miss har det allt" tävlingar. För visst är det väl så att vi kvinnor har en tendens att döma andra kvinnor väldigt lätt. Kanske lite väl lätt ibland. Men ingen mår väl sämre av att skala bort lite perfektionism, visa andra vår "skit", vår medmänsklighet och att man tappar hoppet ibland. Men likaväl som man kom på, när man blev äldre, att pappa faktiskt inte var så mycket starkare än någon annans pappa så kanske vi en dag även kommer på att alla familjer har sina problem och sin "skit".
Jag  ska t ex inte laga någon middag idag som jag gör 9 fall av 10, för jag ska nämligen få min middag serverad idag.

P.S kan kanske ha något att göra med att jag fyller år idag och att jag faktiskt själv bad om att få slippa. Men å andra sidan så låter det ju bättre att säga att min man är minsann mycket bättre än någon annans man som gärna ställer upp och gör "allt" här hemma...   


OBS! bilden är inte alls arrangerad och påsen med hämtmat som står på bänken är inte alls C:s sätt att "laga middag"
      
/ Gott var det ialla fall!

Kommentarer
Postat av: Malin (syrran)

.. hahaha.. där var ju bildbesviset.. haha.. snyggt!!

2009-03-02 @ 18:12:28
Postat av: Linda

Du är för rolig du

2009-03-02 @ 18:48:15
Postat av: Brunetthella

Bra inlägg Marielle! Undersökningar visar att jämställda förhållanden är starkare & håller bättre -Genrellt alltså! Undersökningar visar också att relationer där löneskillnaderna är stora håller sämre (genrellt) Men visst har du en poäng med att det oxkså ska fungera praktiskt. Men det det vore fel av oss att inte sträva mot ett jämställt samhälle, enligt mig! Nu gav du mej lite blogginspiration Marielle! :)

2009-03-03 @ 10:11:26
URL: http://brunetthella.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0